“Groene landingen” op Brussels Airport
Als een van de pioniers bij de uitrol van “groene landingen” werken skeyes en Brussels Airport nauw samen met luchtvaartmaatschappijen om de ecologische voetafdruk van de luchtvaartsector te verkleinen en de milieuprestaties voortdurend te verbeteren.
In november 2018 werden 74% van de landingen op Brussels Airport uitgevoerd volgens de CDO -procedure.
Wat is CDO?
CDO (Continuous Descent Operation) is een operatie waarbij het vliegtuig continu daalt met minimale motorkracht, in functie van de kenmerken van de vlucht en de situatie van het luchtverkeer. Daardoor kunnen zowel de geluidshinder als het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen worden teruggedrongen.
Gerelateerde artikels
Duidelijkere informatie over onderhoudswerken dankzij vernieuwde webpagina
Onderhoudswerken op het tarmac van Brussels Airport worden op deze website aangekondigd in de sectie “werken”. Vanaf 28 april 2025 zorgt een vernieuwde pagina voor een duidelijker en meer gedetailleerd overzicht van de werkzaamheden en de impact ervan op het baangebruik op de luchthaven.
Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes
Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L
Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.