Preferentieel baangebruik (PRS)

Beslissingsorgaan: Directoraat-generaal Luchtvaart ( DGLV ) en de Federale Minister van Mobiliteit.

De Air Navigation Service Provider (ANSP) skeyes voert de beslissingen van het DGLV en de Minister van Mobiliteit uit.

Brussels Airport heeft 3 banen die in beide richtingen gebruikt kunnen worden. Voor milieu doeleinden hebben de federale autoriteiten een systeem voor preferentieel baangebruik ( PRS ) bepaald. Dit systeem stelt de - door skeyes - te gebruiken banen voor, afhankelijk van het tijdstip van de dag en de dag van de week, wanneer aan bepaalde omstandigheden wordt voldaan.

Waarom wordt het PRS niet altijd gehanteerd?

Veiligheid van het vliegverkeer is de topprioriteit van skeyes. Daarom moeten af en toe niet-preferentiële banen worden gebruikt. Wanneer, bijvoorbeeld, de rugwind (tailwind) of zijwind (crosswind) te sterk wordt, is er een wijziging van de baanconfiguratie nodig.

Weer, en wind in het bijzonder, is een belangrijke factor bij de selectie van de baankeuze, op elke luchthaven in de wereld. Dit is om de veiligheid te garanderen voor het vliegtuig en haar passagiers, alsook voor de mensen op de grond.

Wanneer de rugwind 7 knopen (inclusief windstoten) overschrijdt, of de zijwind 20 knopen overschrijdt, kunnen vliegtuigen niet langer opstijgen of landen op de preferentiële banen (25R/L) omwille van veiligheidsredenen:

  • bij sterke oost- of noordoostenwind activeren de luchtverkeersleiders een alternatieve configuratie activeren (banen 07L/R en/of 01);
  • bij sterke zuiderwind wordt baan 19 ingezet.

In al deze gevallen worden niet-preferentiële banen gebruikt om de veiligheid van het vliegverkeer te garanderen. Omwille van de luchtveiligheid zijn windrichting en -intensiteit de belangrijkste oorzaken voor het gebruik van niet-preferentiële banen, maar er zijn nog redenen: weersomstandigheden op grote hoogtes, de onbeschikbaarheid van sommige banen of taxiwegen omwille van onderhoud of de intensiteit van het luchtverkeer. 

Wanneer voert skeyes een baanwijziging door?

Een baanwijziging is een complexe onderneming die minstens 30 minuten duurt. Luchtverkeersleiders moeten het vliegverkeer omleiden - zowel in de lucht als op de grond. Daarom is het nodig om te plannen en te anticiperen. De beslissingen van skeyes zijn gebaseerd op weersverwachtingen die verschillende keren per dag geüpdatet worden.

Daarbovenop is een baanwijziging niet mogelijk tijdens de piekmomenten: dat zou te ingewikkeld en gevaarlijk zijn, gezien het hoge aantal vliegtuigen die zich in de hogere lagen van het luchtruim bevinden. Daarom is het mogelijk dat een baanwijziging plaatsvindt, twee uur vooraleer de windcondities dit vereisen.

Als het nodig is om over te schakelen naar een configuratie die in hetzelfde tijdsbestek minder toestellen toelaat te landen, neemt men maatregelen om een verkeersopstopping te voorkomen (waardoor vliegtuigen in de lucht moeten blijven en cirkels draaien).

In zo'n geval gebeurt het dat sommige vluchten vanop hun locatie van herkomst worden vertraagd, om zo de luchtverkeersstroomregeling in het naderingsgebied tot Brussels Airport zo vlot mogelijk te laten verlopen.

EBBR_runway.PNG

Hoe ziet het systeem preferentieel baangebruik (PRS) eruit?

Hier zijn de verschillende PRS -configuraties zoals gedefinieerd door het Directoraat-generaal Luchtvaart ( DGLV ) en de Federale Minister van Mobiliteit:

PRS-configuraties op weekdagen

Maandag-Vrijdag (06:00-22:59)

  • Vertrek: baan 25R
  • Aankomst: banen 25L en 25R

Maandag-Vrijdag (23:00-05:59)

  • Vertrek: banen 25R en 19
  • Aankomst: banen 25L en 25R

PRS-configuraties in het weekend

Zaterdag (06:00-15:59) & zondag (16:00-22:59)

  • Vertrek: baan 25R
  • Aankomst: banen 25L en 25R
     

Zaterdag (16:00-22:59) & zondag (06:00-15:59)

  • Vertrek: banen 25R en 19
  • Aankomst: banen 25L en 25R

PRS-configuraties 's nachts in weekends (single runway operations)

Vrijdagnacht (23:00-05:59)

  • baan 25R

Zaterdagnacht (23:00-05:59)

  • baan 25L

Zondagnacht (23:00-05:59)

  • baan 19
 
icon_info Plane departing Group 7 Created with Sketch. Icon triangle warning Icon triangle left Icon triangle right Icon close Icon triangle warning Questionmark Reason meteo Reason obstacles Reason unplanned Reason planned maintenance Reason capacity exceeded Reason unavailable (non-availability) Reason special activities Reason other Search Arrow right