Brussels Airport publiceert rapport over geluidscontouren 2024
Brussels Airport voert permanent geluidsmetingen uit om de geluidsimpact rond de luchthaven in kaart te brengen. Deze metingen kan u hier bekijken. Daarnaast laat de luchthaven elk jaar ook geluidscontouren berekenen door een onafhankelijke erkende geluidsdeskundige. Het integrale rapport over de geluidscontouren voor 2024 is nu beschikbaar en vindt u hier.
Nieuwe rapporteringsvoorwaarden
De vernieuwde omgevingsvergunning van Brussels Airport van 29/3/2024 legt een aantal bijkomende voorwaarden op met betrekking tot deze geluidscontourrapportage:
-
De geluidscontouren Lnight en Lday worden vanaf dit jaar gerapporteerd tot lagere niveaus, respectievelijk 40 dB en 45 dB. Voorheen was dit 45 dB en 55 dB. Hierdoor wordt voortaan ook gerapporteerd over een significant grotere zone – naast de klassieke contouren zoals in de vorige rapporten.
-
Naast het aantal ‘potentieel sterk gehinderden’, zoals steeds jaarlijks berekend werd volgens de voorschriften in VLAREM, wordt nu bijkomend ook het aantal ‘ernstig gehinderden’ en aantal ‘ernstig slaapverstoorden’ berekend op basis van een vernieuwde dosis-respons relatie zoals vastgelegd door de Wereldgezondheidsorganisatie.
-
De tijdsperioden waarover de frequentiecontouren berekend worden is aangepast naar 07h-19h, 19h-23h en 23h-07h (voorheen 07h-23h en 23h-07h).
Resultaten geluidscontourberekeningen
Het vliegverkeer van en naar Brussels Airport was ook in 2024 nog steeds niet volledig hersteld van de COVID-crisis.
Het aantal vliegbewegingen nam in 2024 toe met 3,3% ten opzichte van het jaar 2023 tot 198.617 bewegingen, maar ligt daarmee nog steeds 15% lager dan in het jaar 2019.
Daarnaast wordt de vliegtuigvloot op de luchthaven ook steeds geluidsefficiënter door de intrede van meer en meer toestellen van de nieuwste generatie. In 2024 werden hierdoor 36% van de vluchten uitgevoerd met de meest efficiënte toestellen, versus 25% in 2019.
De oppervlakte binnen de Lden geluidscontour steeg in 2024 met 0,4% van 52.996 ha in 2023 naar 53.203 ha in 2024. Deze oppervlakte is hiermee nog 5,4% kleiner dan in het jaar 2019.
Voor de ligging van de geluidscontouren speelt het baangebruik ook een belangrijke rol. In 2024 diende door de verkeersleider skeyes, hoofdzakelijk omwille van meteorologische omstandigheden, minder afgeweken te worden van het preferentiële baangebruikschema ( PRS ). Het aandeel landingen op de banen 01, 07L en 07R daalde hierdoor van 19% in 2023 naar 13% in 2024.
Figuur: Lden geluidscontouren van 45 en 50 dB(A) voor de jaren 2019, 2023 en 2024
Het aantal potentieel sterk gehinderden binnen de Lden-geluidscontour van 55 dB(A) bleef in 2024 met 13.323 ongeveer status quo met het jaar 2023 (13.342 potentieel sterk gehinderden).
Hierbij speelt de evolutie van de bevolkingsdichtheid binnen deze contourzones ook een belangrijke rol. Met een constante bevolking t.o.v. een jaar eerder zou in 2024 het aantal potentieel sterk gehinderden 1,9% lager zijn geweest.
Gerelateerde artikels
Duidelijkere informatie over onderhoudswerken dankzij vernieuwde webpagina
Onderhoudswerken op het tarmac van Brussels Airport worden op deze website aangekondigd in de sectie “werken”. Vanaf 28 april 2025 zorgt een vernieuwde pagina voor een duidelijker en meer gedetailleerd overzicht van de werkzaamheden en de impact ervan op het baangebruik op de luchthaven.
Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes
Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L
Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.