Info over de vliegroutes

In dit onderdeel vindt u informatie over de vertrek- en aankomstroutes.

Standaardroutes (SID en STAR)

Een Standard Instrument Departure Route (SID) is een standaardroute die de piloot volgt. Ze is gebaseerd op verschillende parameters (bestemming, gewicht van het vliegtuig, baan in gebruik, enz.) om het vliegtuig vanuit zijn vertrekfase te laten aansluiten op het internationale netwerk van luchtwegen dat Europa doorkruist.

Een Standard Arrival Route (STAR) is een standaardroute die het vliegtuig van het internationale luchtroutenetwerk in Europa naar een punt in de buurt van de luchthaven van bestemming brengt van waaruit het een nadering (op instrumenten) kan inzetten om te landen.

SID’s en STAR’s zijn ontworpen om te vermijden dat sommige verkeersstromen mogelijk in conflict treden met andere. Voor elke baan werden verschillende SID’s en STAR’s ontworpen. Het ontwerp van SID’s en STAR’s is onderworpen aan internationale en nationale criteria.

De Federale Overheid legt de SID’s en STAR’s vast. Die worden gepubliceerd in de Aeronautical Information Publication (AIP).

Precisie en afwijking van vliegpaden

Vliegtuigen zijn gebonden aan gepubliceerde routes en specifieke vlieggebieden. ATC (luchtverkeersleiders) en piloten kunnen echter afwijken van routes om veiligheidsredenen of om de vlotte doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Bovendien is een vliegtuig sterk afhankelijk van wind- en andere atmosferische omstandigheden, waardoor een vliegtuig niet altijd een vooraf bepaalde vliegroute kan blijven volgen zoals een trein die zijn spoor volgt.

Er zijn twee belangrijke navigatietechnieken, namelijk conventionele navigatie en performance based-navigatie. Met die laatste zijn de gevlogen routes het nauwkeurigst.

Bij conventionele navigatie gebruikt de piloot navigatiehulpmiddelen op de grond (radiobakens) om zijn positie te bepalen.
Wanneer de piloot gebruik maakt van performance based-navigatie, gebruikt hij het/de flight management-syste(e)m(en) aan boord, waarbij verscheidene navigatie-instrumenten samenwerken om de positie van een vliegtuig te bepalen, bijvoorbeeld satellietnavigatie, beschikbare radiobakens, triangulatie daarvan  en een traagheidsnavigatiesysteem. Dankzij spitstechnologie is die combinatie nauwkeuriger en flexibeler qua gebruik dan enkel met radiobakens op grondniveau.

Afgebroken nadering/doorstart

Een afgebroken nadering of doorstart is een procedure waarbij de piloot de nadering voor landing annuleert en beslist om nog eens te proberen of om naar een andere luchthaven uit te wijken. Er kunnen veel verschillende redenen zijn voor een afgebroken nadering of doorstart, waarbij het initiatief kan uitgaan van de piloot zelf en/of ATC.